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Expand --no-touch-headers to include the private header.
[gob-dx.git] / doc / gob2.1.in
index 4af57f130029e931b11bfb5227d309d1c43f528f..dfd4016dab1493f82596ddc3672c648d4559efc6 100644 (file)
@@ -1,6 +1,6 @@
 .\"
 .\" gob manual page
-.\" (C) 1999,2000,2001,2002 George Lebl <jirka@5z.com>
+.\" (C) 1999-2011 Jiri (George) Lebl <jirka@5z.com>
 .\" 
 .\" This manual page is covered by the terms of the GNU General
 .\" Public License.  
@@ -26,80 +26,94 @@ language.
 .SH OPTIONS
 .PP
 .TP
-.B -? -h --help
+.B \-? \-h \-\-help
 Display a simple help screen.
 .TP
-.B --version
+.B \-\-version
 Display version information
 .TP
-.B -w --exit-on-warn
+.B \-w \-\-exit\-on\-warn
 Exit with an error code even when you encounter a warning.
 .TP
-.B --no-exit-on-warn
+.B \-\-no\-exit\-on\-warn
 Exit with an error only on errors, not on warnings, this is the default.
 .TP
-.B --for-cpp
+.B \-\-for\-cpp
 Generate C++ code.
 .TP
-.B --no-extern-c
+.B \-\-no\-extern\-c
 Never add the extern "C" to the header.
 .TP
-.B --no-gnu
+.B \-\-no\-gnu
 Never generate any code with GNU C extensions.  However all the GNU C
 extensions are always wrapped in #ifdef __GNUC__, so code using them compiles
 correctly even on non-GNU compilers.  This option is for purists only.
 (using GNU extensions some warnings are eliminated, some ugly hacks and there
-is better argument type safety, so it's good to use them)
+is better argument type safety, so it\'s good to use them)
 .TP
-.B --no-touch-headers
-Don't touch the generated header file unless it really changed, this avoids
-spurious rebuilds, but can confuse some make systems (automake in particular),
-so it is not enabled by default.  Private header is still touched even if
-unchanged however.
+.B \-\-no\-touch
+Don\'t touch output files unless they really
+changed (implies \-\-no\-touch\-headers).  Be careful with automake, see section
+PREVENTING SPURIOUS BUILDS.
 .TP
-.B --always-private-header
+.B \-\-no\-touch\-headers
+Don\'t touch any generated header file unless that file really changed.
+This avoids spurious rebuilds, but can confuse some make systems so it is not
+enabled by default.
+.TP
+.B \-\-always\-private\-header
 Always create a \fB<basename>-private.h\fR file, even if it would be empty.
-This is the default.
 .TP
-.B --ondemand-private-header
+.B \-\-ondemand\-private\-header
 Create the private header only if it would have something in it, that is,
 if there are some private data members or protected methods.
+This is the default.
 .TP
-.B --no-private-header
+.B \-\-no\-private\-header
 Never create a private header file.  If we use any private data members,
 define the private data structure at the point in the .c source where
 the class definition begins.
 .TP
-.B --m4
+.B \-\-m4
 Preprocess source with m4. Following args will be passed to m4.
 .TP
-.B --m4-dir
+.B \-\-m4\-dir
 Print directory that will be searched for m4 files.
 .TP
-.B -n --no-write
+.B \-n \-\-no\-write
 Do not write any output files, just check syntax of the input file.
 .TP
-.B --no-lines
-Do not print out the '#line' statements into the output.  Useful for debugging
+.B \-\-no\-lines
+Do not print out the \'#line\' statements into the output.  Useful for debugging
 the auto-generated generated code.
 .TP
-.B --no-self-alias
+.B \-\-no\-self\-alias
 Do not create the Self and SelfClass type aliases and the SELF, IS_SELF
 and SELF_CLASS macros.
 .TP
-.B --no-kill-underscores
+.B \-\-no\-kill\-underscores
 Do not remove the initial underscore from method names.
 .TP
-.B --always-private-struct
-Always include the private pointer in the public header file.  This is useful for
-files which are part of a library and you want to reserve the right to add some
-private data members without breaking binary compatibility.
+.B \-\-always\-private\-struct
+Always include the private pointer in the public header file.  This is useful
+for files which are part of a library and you want to reserve the right to add
+some private data members without breaking binary compatibility.
+.TP
+.B \-o \-\-output\-dir
+The directory into which output should be placed.
+.TP
+.B \-\-file\-sep[=c]
+Replace default \'\-\' file name separator.  If no separator character
+is given then none is used.  Only one character can be used.
+.TP
+.B \-\-gtk3
+Use gtk3.
 
 .SH TYPENAMES
 .PP
 Because we need to parse out different parts of the typename, sometimes you
 need to specify the typename with some special syntax.  Types are specified in
-capitalized form and words are separated by ':'.  The first word of the type
+capitalized form and words are separated by \':\'.  The first word of the type
 (which can be empty) is the "namespace".  This fact is for example used for the
 type checking macro and the type macro.  For "Gtk:New:Button", the macros will
 be GTK_IS_NEW_BUTTON and GTK_TYPE_NEW_BUTTON.  This colon separated format of
@@ -109,13 +123,14 @@ types.
 .SH OUTPUT FILES
 .PP
 The filenames are created from the typename.  The words are
-separated by '-' and all in lower case.  For example for an object named
-"Gtk:New:Button", the files are \fBgtk-new-button.c\fR and
-\fBgtk-new-button.h\fR.
+separated by \'\-\' (this can be changed with
+\fB\-\-file\-sep\fR option) and all in lower case.  For example for an object named
+"Gtk:New:Button", the files are \fBgtk\-new\-button.c\fR and
+\fBgtk\-new\-button.h\fR.
 If you are using C++ mode, the output .c file will in fact be a .cc file.
 If you have any private data members, a private header file will also
-be created, called \fB<basename>-private.h\fR (for the example above it
-would be gtk-new-button-private.h).
+be created, called \fB<basename>\-private.h\fR (for the example above it
+would be gtk\-new\-button\-private.h).
 The public header file is created to be human readable and to be used as a
 reference to the object.  The .c source file is not created as a human
 readable source and is littered with #line statements, which make the
@@ -125,48 +140,63 @@ you should only edit the .gob file.
 
 .SH INCLUDING NORMAL C CODE IN THE OUTPUT FILES
 .PP
-To include some code directly in the output C file begin with '%{'
-on an empty line and end the code with a '%}' on an empty line.  These
+To include some code directly in the output C file begin with \'%{\'
+on an empty line and end the code with a \'%}\' on an empty line.  These
 sections will appear in the output files in the order they are given.
 There are several other \fIsections\fR to which you can put code.  You can
-put it in the 'header' section (which can be abbreviated 'h') and it will
-go into the public header file.  You can also put it in the 'privateheader'
-section (abbreviated 'ph') which will make the code go into the private
+put it in the \'header\' section (which can be abbreviated \'h\') and it will
+go into the public header file.  You can also put it in the \'privateheader\'
+section (abbreviated \'ph\') which will make the code go into the private
 header file.  Sometimes you want some code (other includes) to appear before
 the extern "C" and the protecting define.  To do this you can put them
-into the 'headertop' (or 'ht') section.  You may wish to include code or
-comments in all the files, which you can do by putting them into the 'all'
-(or 'a') section.  Similarly, code you wish to appear at the top of all
-files go in the 'alltop' (or 'at') section.  For example:
+into the \'headertop\' (or \'ht\') section.  You may wish to include code or
+comments in all the files, which you can do by putting them into the \'all\'
+(or \'a\') section.  Similarly, code you wish to appear at the top of all
+files go in the \'alltop\' (or \'at\') section.  When you want code
+to appear as in alltop but only in the cfile you use the \'ctop\' (or \'ct\')
+section.  Note that ctop requires 2.0.18.   Finally,
+\'afterdecls\' includes code between the declarations and the method
+implementations, but note that \'afterdecls\' requires version 2.0.16.
+For example:
 .nf
 
   %alltop{
-  /* this will be on top of all output files */
+        /* this will be at the very top of all output files */
+  %}
+
+  %ctop{
+        /* this will be at the very top of the C file */
+        /* Requires 2.0.18 */
   %}
 
   %headertop{
-  /* this will be on top of the public header */
+        /* this will be on top of the public header */
   %}
 
   %privateheader{
-  /* this will go into the private header file */
+        /* this will go into the private header file */
   %}
 
   %h{
-  /* will be included in the header */
-  void somefunc(int i);
+        /* will be included in the header */
+        void somefunc(int i);
   %}
 
   %a{
-  /* will be included in all files */
+        /* will be included in all files */
+  %}
+
+  %afterdecls{
+        /* between the declarations and the method implementations */
+        /* Requires gob version 2.0.16 */
   %}
 
   %{
-  /* will be included in the C file */
-  void somefunc(int i)
-  {
-        /* some code */
-  }
+        /* will be included in the C file */
+        void somefunc(int i)
+        {
+              /* some code */
+        }
   %}
 
 .fi
@@ -180,11 +210,11 @@ it automatically.  This way you can avoid circular includes and control
 where in the file do you want to include the header.
 .PP
 If you made any data members private, gob will also create a source file
-that will be called \fB<basename>-private.h\fR.  Same rule as above applies
+that will be called \fB<basename>\-private.h\fR.  Same rule as above applies
 for this just as it does for the regular header file.  If you do explicitly
 include the regular header file, you should always include this private
 header file below it.  That is, if you use any private data members.  If you
-don't, the private header file automatically includes the public header file,
+don\'t, the private header file automatically includes the public header file,
 and thus the public header file will be indirectly included at the very top
 of the file.
 
@@ -203,14 +233,28 @@ For example:
   }
 
 .fi
+.PP
+To make an abstract class (to pass G_TYPE_FLAG_ABSTRACT) add \'(abstract)\'
+before the curly braces above.  This works since version 2.0.13.
+
+.PP
+To make a simple dynamic class which can be registered with a GTypeModule,
+add \`(dynamic)\' to the class header.
+This will cause a type registration method to be defined, which you would
+normally call from the load method of a GTypeModule.
+In the above example, the registration function will look like
+.nf
+
+  void gtk_new_button_register_type(GTypeModule *type_module)
 
+.fi
 .SH DATA MEMBERS
 .PP
-There are five types of data members.  Three of them are normal data numbers,
+There are five types of data members.  Three of them are normal data members,
 one is class wide (global) in scope and one is a virtual one, usually linked to
 a normal data member or a class wide data member.  The three normal data
 members are public, protected and private.  Public and protected are basically
-just entries in the object structure, while private has it's own dynamically
+just entries in the object structure, while private has it\'s own dynamically
 allocated private structure.  Protected members are always put after the public
 one in the structure and are marked protected in the header file.  There is
 only one identifier allowed per typename unlike in normal C.  Example:
@@ -223,24 +267,24 @@ only one identifier allowed per typename unlike in normal C.  Example:
 .fi
 .PP
 Public and protected data members are accessed normally as members of
-the object struct.  Example where 'i' is as above a public data member:
+the object struct.  Example where \'i\' is as above a public data member:
 .nf
 
-  object->i = 1;
+  object\->i = 1;
 
 .fi
 .PP
 The private data members are defined in a structure which is only available
 inside the .c file, or by including a private header file.  You must access
 them using the structure _priv.  Example
-where 'h' is the private data member (as in the above example):
+where \'h\' is the private data member (as in the above example):
 .nf
 
-  object->_priv->h = NULL;
+  object\->_priv\->h = NULL;
 
 .fi
-The _priv structure is defined in the \fB<basename>-private.h\fR.
-This file is automatically included if you don't include it yourself.  You
+The _priv structure is defined in the \fB<basename>\-private.h\fR.
+This file is automatically included if you don\'t include it yourself.  You
 should always explicitly include it in your .gob file if you explicitly also
 include the main header file.  The reason it is a separate header file is
 that you can also include it in other places that need to access this objects
@@ -248,7 +292,7 @@ private data, such as if you have the majority of functionality of an object
 in a separate .c file.  Or if a derived object needs to access the protected
 methods.
 .PP
-In case you use the \fB--no-private-header\fR option, no
+In case you use the \fB\-\-no\-private\-header\fR option, no
 private header file is created and you can only access the _priv pointer
 below the class definition in the .gob file.
 .PP
@@ -266,11 +310,12 @@ member foo:
   classwide int foo;
 
 .fi
-To access the member you do the standard voodoo of getting the class from the
-object and casting it to your class pointer.  Thus the following would work:
+To access the member you can use the SELF_GET_CLASS macro (or
+YOUR_OBJECT_NAME_GET_CLASS) to get at the class.
+Thus the following would work:
 .nf
 
-  SELF_CLASS(GTK_OBJECT(object)->klass)->foo = 20;
+  SELF_GET_CLASS(object)\->foo = 20;
 
 .fi
 .PP
@@ -279,17 +324,17 @@ object and casting it to your class pointer.  Thus the following would work:
 You can automatically initialize the public private and protected data members
 without having to add an init method.  The advantage here is that
 initialization is kept close to the definition of the data member and thus
-it's easier to check.  To do this, just add a '=' followed by a number or
+it\'s easier to check.  To do this, just add a \'=\' followed by a number or
 a token.  It is also possible to include arbitrary C code for more elaborate
 initializations by putting it all in curly braces.  Note that the curly braces
 will not be printed into the output, but since gob does not C parsing it needs
 them to figure out where the C code ends.  The code will be inserted into the
 init method, above the user defined body.  So for example the following
-will initialize an integer to -1 and a string with a newly allocated string
+will initialize an integer to \-1 and a string with a newly allocated string
 of "hello".
 .nf
 
-  public int foo = -1;
+  public int foo = \-1;
   private char *bar = {g_strdup("hello")};
 
 .fi
@@ -299,7 +344,7 @@ of "hello".
 Most data stored as pointers needs to have a function called when the object
 is finalized to either free the data.  Gob will let you
 define a function to be called on the data the object is finalized.  This is
-achieved by putting 'destroywith' followed by a function name after the
+achieved by putting \'destroywith\' followed by a function name after the
 variable definition.  It is only called if the data you defined this on
 is not NULL, so you cans specify functions which do not handle NULL.  It
 is very much like the GDestroyNotify function used in GTK+ and glib in many
@@ -339,9 +384,9 @@ a helper routine or the following code:
 
 .fi
 The thing to remember with these is that there are many ways to do this
-and you'd better be consistent in your code in how you use the above things.
+and you\'d better be consistent in your code in how you use the above things.
 Also defining a helper routine that will do the destruction will be a nicer
-thing to do if that's a possibility.  The "destroy" keyword with code does
+thing to do if that\'s a possibility.  The "destroy" keyword with code does
 take up more space in the file and it may become more cluttered.
 .PP
 The data is zeroed out after being destroyed.  This is to make debugging easier
@@ -355,11 +400,11 @@ have to do this in your own finalize override function.
 .B "Automatic Unreffing:"
 .PP
 This is very much like the automatic destruction, but is instead run in the
-shutdown method (which is called from the "destroy" method of GtkObject).
-All data and other objects that you need to unref should be done here, and
-not at finalize time.  The semantics are otherwise the same as for the
-"destroywith" and "destroy" keywords, except that you use "unrefwith"
-and "unref".
+dispose method (it is among other places called from the "destroy" method of
+GtkObject).  All data and other objects that you need to unref should be
+done here, and not at finalize time.  The semantics are otherwise the same
+as for the "destroywith" and "destroy" keywords, except that you use
+"unrefwith" and "unref".
 .nf
 
   public G:Object *foo = NULL
@@ -387,68 +432,77 @@ You can also use the
 identifier "self" as pointer to the object instance.  The type is defined as
 one of the GObject type enums, but without the G_TYPE_ prefix.  There are
 also some attributes of a property which you can set.  For example the
-following is a definition of an integer property 'height' which will
-be synchronized with a private integer data member also of the name 'height'.
+following is a definition of an integer property \'height\' which will
+be synchronized with a private integer data member also of the name \'height\'.
 .nf
 
   private int height;
   property INT height
-         (nick = _("Short nickname"),
+         (
+          name = "height",
+          nick = _("Short nickname"),
           blurb = _("Long description"),
           minimum = 10,
           maximum = 200,
           default_value = 100)
-        set { self->_priv->height = g_value_get_int (VAL); }
-        get { g_value_set_int (VAL, self->_priv->height); };
+        set { self\->_priv\->height = g_value_get_int (VAL); }
+        get { g_value_set_int (VAL, self\->_priv\->height); };
 
 .fi
 .PP
 The attributes are really optional though you should at least set some
 of them.
-All property types have a 'nick' and a 'blurb' attribute and you should
+All property types have a \'nick\' and a \'blurb\' attribute and you should
 set those accordingly.  This will make runtime querying the object
 nicer as things such as gui editors and class browsers can be more
-verbose about the class itself.  You can use the '_("string")' notation
+verbose about the class itself.
+.PP
+The \'name\' property is canonical name of property. It is useful when you try to
+implement properties with no C names like \'vertical-scroll\'. The \'name\'
+property can be omitted.
+.PP
+You can use the \'_("string")\' notation
 instead of just "string", and that will mark the string for translation.
 .PP
-Almost all types also have a 'default_value' attribute which sets the initial
+Almost all types also have a \'default_value\' attribute which sets the initial
 value of this property (on object initialization, the set handler will be run
-automatically with this value).  This value will be overriden if the user 
+automatically with this value).  This value will be overridden if the user 
 sets a value of this property on the call to g_object_new.
 .PP
-All the numeric types (including CHAR) have 'minimum' and 'maximum'
+All the numeric types (including CHAR) have \'minimum\' and \'maximum\'
 attributes which can restrict the range.  If you do not specify these
 the range will be the full range that the data type can handle.
 .PP
-Types such as UNICHAR and BOOLEAN only have the 'nick', 'blurb' and
-'default_value' attributes.
+Types such as UNICHAR and BOOLEAN only have the \'nick\', \'blurb\' and
+\'default_value\' attributes.
 .PP
-The ENUM type has an 'enum_type' attribute which is the exact
+The ENUM type has an \'enum_type\' attribute which is the exact
 type of the enum.  This is so that the property knows which exact
 type you can set, rather then just knowing it is an enum.  You should
 always create an enum type specific for the enum itself (see section
 on the enum types)
 .PP
-Similarly FLAGS type has a 'flags_type' which again you should set to
+Similarly FLAGS type has a \'flags_type\' which again you should set to
 the specific type of this flags data member.
 .PP
-There is a STRING type which has only the extra 'default_value' attribute.
+There is a STRING type which has only the extra \'default_value\' attribute.
 .PP
-The OBJECT type is one of the types that doesn't have a 'default_value' and it
-only has an 'object_type' attribute (in addition to nick and blurb of course)
-that is the exact object type that this property accepts.
+The OBJECT type is one of the types that doesn\'t have a \'default_value\' and it
+only has an \'object_type\' attribute (in addition to nick and blurb of course)
+that is the exact object type that this property accepts.  The object_type
+should be as a type, that is for example \'Gtk:Button\'.
 .PP
 There is a BOXED type which is a pointer which has a boxed type defined
 (such that GObject knows how to copy and destroy this pointer).  Here
-you will need to specify the 'boxed_type' attribute with the specific
+you will need to specify the \'boxed_type\' attribute with the specific
 type of the boxed pointer.
 .PP
-There is also a POINTER type, which has only the 'nick' and 'blurb'
+There is also a POINTER type, which has only the \'nick\' and \'blurb\'
 attributes.  This is for storing arbitrary pointers.  You should be
 careful with this one, as GObject knows nothing about the data
-stored at this pointer.  It is somewhat like a 'void *' type.
+stored at this pointer.  It is somewhat like a \'void *\' type.
 .PP
-There is also the PARAM type for storing parameters with a 'param_type'
+There is also the PARAM type for storing parameters with a \'param_type\'
 attribute.
 .PP
 You should notice that this list is pretty much like the list of g_param_spec_*
@@ -457,8 +511,8 @@ arguments of those functions.  Note however that value array is NOT supported
 yet.
 .PP
 You can also specify extra flags, such as CONSTRUCT or CONSTRUCT_ONLY using the
-'flags' attribute.  You can specify multiple flags by oring them together with
-'|'.  These flags correspond to the GParamFlags enumeration except do not
+\'flags\' attribute.  You can specify multiple flags by oring them together with
+\'|\'.  These flags correspond to the GParamFlags enumeration except do not
 include the G_PARAM_ prefix.  So for example to define an enumeration property,
 which is a CONSTRUCT_ONLY property, we could do the following:
 .nf
@@ -475,7 +529,7 @@ which is a CONSTRUCT_ONLY property, we could do the following:
 .fi
 .PP
 The above example also gives an example of automatic linking to a standard data
-memember.  By including the attribute 'link' a get and set handlers will be
+memember.  By including the attribute \'link\' a get and set handlers will be
 automatically added without having to type them by hand.  This is useful for a
 vast majority data types that are just linked to some standard data member and
 do not need to do anything extra on get or set.
@@ -483,7 +537,7 @@ do not need to do anything extra on get or set.
 Another extra feature of properties is the possibility of automatically
 exporing methods to get and set the property.  That is without having to
 use g_object_set and g_object_get.  This is achieved by adding an
-'export' attribute to the list of property attributes.
+\'export\' attribute to the list of property attributes.
 .PP
 If you do not define a set or get handler, the property will automatically
 be only readable or writable as appropriate.
@@ -513,12 +567,27 @@ And for getting, you would use:
 Note however that the type safety only works completely on GNU C compilers.
 The code will compile on other compilers but with minimal type safety.
 For complete type safety it is useful to use the get/set methods that
-are defined by using the 'export' attribute.
+are defined by using the \'export\' attribute.
 .PP
 To get bettery type safety on some of the property types, you can specify
-the 'type' attribute which will add casts where appropriate in code dealing
-with this property.  This is especially useful for POINTER types.  But
-even for others.
+the \'type\' attribute which will add casts where appropriate in code dealing
+with this property.  This is especially useful for POINTER and OBJECT types.
+But even for others.
+.PP
+You can also override properties from parent objects (that is override their
+implementation, not their attributes).  Do this by adding the
+special \'override\' attribute.  For example if the parent object
+had a \'height\' property then you could override it by
+.nf
+
+  private int height;
+  property INT height
+         (override)
+        set { self\->_priv\->height = g_value_get_int (VAL); }
+        get { g_value_set_int (VAL, self\->_priv\->height); };
+
+.fi
+Overriding is supported since gob 2.0.10.
 
 .SH METHODS
 .PP
@@ -533,8 +602,8 @@ file.  Then there are signal, virtual and override methods.  More on those
 later.  You can also
 define init and class_init methods with a special definition if you want
 to add code to the constructors or you can just leave them out.
-You can also not define a body for a method, by just using ';' instead of a
-body.  This will define an empty function.  You can't do this for non-void
+You can also not define a body for a method, by just using \';\' instead of a
+body.  This will define an empty function.  You can\'t do this for non-void
 regular public, private or protected methods, however it is acceptable for
 non-void virtual, signal and override methods.
 .PP
@@ -545,7 +614,7 @@ following syntax for arguments.  The first argument can be just "self",
 which gob will translate into a pointer to the object instance.  The rest
 of the arguments are very similar to normal C arguments.  If the
 typename is an object pointer you should use the syntax defined above
-with the words separated by ':'
+with the words separated by \':\'
 .nf
 <type> <argument id>
 or
@@ -572,15 +641,43 @@ to be more then 0 and less then 11, and a pointer to a GtkWidget object
 instance and it is checked for being null and the type will also be
 checked.
 .PP
+.B "Function attributes:"
+.PP
+For method that aren't virtual, signal or override methods, and aren't
+init or class_init, GLib function attribute macros G_GNUC_PRINTF,
+G_GNUC_SCANF, and G_GNUC_FORMAT can optionally be included after the
+argument list.  Simply include an \'attr\' keyword and the C code to include
+in the file.  You have to include braces and anything inside the braces
+will be printed into the header file after the function declaration and
+before the trailing semicolon.  The braces themselves are not printed.
+For example:
+.nf
+
+  public void
+  print (self, const char *format (check null), ...)
+    attr {G_GNUC_PRINTF(2, 3)}
+
+.fi
+.PP
+This will produce a prototype which will generate a warning at compile
+time if the contents of the format argument (argument number 2) aren't
+consistent with the types and number of the subsequent variadic
+arguments (the first of which is argument number 3).  Only one \'attr\'
+keyword per method is allowed.
+If you have more than one attribute to include, you should
+put them all within the braces.
+Note that function attributes were aded in version 2.0.16.
+.PP
 .B "Error return:"
 .PP
 Methods which have a return value, there also has to be something
-returned if there is an error, such as if a precondition is not met.  The
-default is 0, casted to the type of the method.  If you need to return
-something else then you can specify an "onerror" keyword after the
-prototype and after that a number, a token (an identifier) or a bit of C
-code enclosed in braces {}.  The braces will not be printed into the
-output, they just delimit the string.  For example:
+returned if there is an error, such as if a precondition is not met.
+The default is 0, casted to the type of the method.  If you need to
+return something else then you can specify an \'onerror\' keyword after
+the prototype and any optional function attribute macros, and after
+that a number, a token (an identifier) or a bit of C code enclosed in
+braces {}.  The braces will not be printed into the output, they just
+delimit the string.  For example:
 .nf
 
   public void * get_something (self, int i (check >= 0)) onerror NULL {
@@ -589,20 +686,20 @@ output, they just delimit the string.  For example:
 
 .fi
 The onerror value is also used in overrides that have a return value, in
-case there isn't a parent method, PARENT_HANDLER will return it.  More about
+case there isn\'t a parent method, PARENT_HANDLER will return it.  More about
 this later.
 .PP
 .B "Default return:"
 .PP
 Some signal and virtual methods have a return type.  But what happens if
 there is no default handler and no one connects to a signal.  GOB2 will
-normally have the wrappers return whatever you specify with onerror or '0'
-if you haven't specified anything.  You can also specify a default
-return value with the keyword 'defreturn'.  It's use is identical to the
+normally have the wrappers return whatever you specify with onerror or \'0\'
+if you haven\'t specified anything.  You can also specify a default
+return value with the keyword \'defreturn\'.  It\'s use is identical to the
 use of onerror, and you can in fact use both at the same time.  Example
 .nf
 
-  virtual int get_some_int (self) onerror -1 defreturn 10 ;
+  virtual int get_some_int (self) onerror \-1 defreturn 10 ;
 
 .fi
 That is an empty virtual method (in C++ terms a pure virtual).  If you never
@@ -614,19 +711,19 @@ There are two methods that handle the construction of an object, init and
 class_init.  You define them by just using the init or class_init keyword 
 with an untyped argument in the argument list.  The argument will be
 usable in your function as a pointer to your object or class depending if
-it's init or class_init.
+it\'s init or class_init.
 For example:
 .nf
 
   init (self) {
           /* initialize the object here */
-          self->a = 9;
-          self->b = 9;
+          self\->a = 9;
+          self\->b = 9;
   }
 
   class_init (class) {
           /* initialize the class, this is rarely needed */
-          class->blah = NULL;
+          class\->blah = NULL;
   }
 
 .fi
@@ -635,6 +732,31 @@ initialization is taken care of for you by gob itself.  The init function
 should on the other hand be used whenever you need to construct or initialize
 anything in the object to put it into a sane state.
 .PP
+.B "Constructor, dispose, finalize methods:"
+.PP
+Since 2.0.16, you can also easily add code to the object's constructor,
+dispose, and finalize methods.  See GObject documentation on how these are
+run.  The code you add will be run before calling the parents function
+for dispose and finalize, and after the parent function for constructor.
+The syntax is just like init and class_init.
+For example:
+.nf
+
+  constructor (self) {
+       /* constructor method */
+  }
+
+  dispose (self) {
+       /* dispose method */
+  }
+
+  finalize (self) {
+       /* finalize method */
+  }
+
+.fi
+You can also just override those methods as usual, but the above is much easier and nearly as flexible.
+.PP
 .B "Virtual methods:"
 .PP
 Virtual methods are basically pointers in the class structure,
@@ -642,7 +764,7 @@ so that one can override the method in derived methods.  That is to implement
 the method in a derived class, you must then use an override method (more
 on those later).
 They can be empty
-(if you put ';' instead of the C code).  A wrapper will also be defined
+(if you put \';\' instead of the C code).  A wrapper will also be defined
 which makes calling the methods he same as public methods.  This type of
 method is just a little bit "slower" then normal functions, but not as
 slow as signals.  You define them by using "virtual" keyword before the
@@ -683,12 +805,23 @@ or
 
 .fi
 .PP
-If you don't want the wrapper that emits the signal to be public, you can
+You can include name of signal, if this name is not a C variable name. Example:
+.nf
+
+  signal first INT "do-something" (POINTER, INT)
+  int do_something (self, Gtk:Widget *w (check null type), int length)
+  {
+         ...
+  }
+  
+.fi
+.PP
+If you don\'t want the wrapper that emits the signal to be public, you can
 include the keyword "private" after the "signal" keyword.  This will make
 the wrapper a normal private method.  You can also make a protected wrapper
 by using "protected" instead of "private".
 .PP
-If you don't define a "first" or a "last", the default will be taken as
+If you don\'t define a "first" or a "last", the default will be taken as
 "last".
 .PP
 You can also add additional flags.  You do this just like with the argument
@@ -725,6 +858,11 @@ would do:
 
 .fi
 .PP
+To use BOXED in the signal arguments you need to tell gob which type of boxed
+argument you want to use.  For this you can just add BOXED_GTK_TYPE_STRING
+instead of BOXED.  For example BOXED_GTK_TYPE_TREE_ITER for GtkTreeIter.
+This works since version 2.0.13.
+.PP
 .B "Override methods:"
 .PP
 If you need to override some method (a signal or a virtual method
@@ -732,7 +870,7 @@ of some class in the parent tree of the new object), you can define and
 override method.  After the "override" keyword, you should put the
 typename of the class you are overriding a method from.  Other then that
 it is the same as for other methods.  The "self" pointer in this case
-should be the type of the method you are overriding so that you don't
+should be the type of the method you are overriding so that you don\'t
 get warnings during compilation.  Also to call the method of the parent
 class, you can use the PARENT_HANDLER macro with your arguments.  Example:
 .nf
@@ -751,7 +889,7 @@ you can use.  It will return whatever the parent handler returned, or the
 .PP
 .B "Method names:"
 .PP
-Inside the code, aliases are set for the methods, so that you don't
+Inside the code, aliases are set for the methods, so that you don\'t
 have to type the class name before each call, just type \fBself_\fR instead
 of the name of the class.  So to call a method called \fBblah\fR, you
 would use the name \fBself_blah\fR.
@@ -761,7 +899,7 @@ Example:
   private int
   foo (self)
   {
-         return self->len;
+         return self\->len;
   }
   
   private int
@@ -808,9 +946,9 @@ your .c file.  These serve the same function as the above, they make it easier
 to type and easier to change typenames around which can help a lot during
 prototyping stage.  However you should note that the Self type should not be
 used in function prototypes as one of the arguments or as a return value type.
-This is because this is a simple C typedef which is only available inside you
-.c file.  You can disable both the self casting macros and the self type
-aliases by passing --no-self-alias to
+This is because this is a simple C typedef which is only available inside your
+\&.c file and not in the header files.  You can disable both the self casting
+macros and the self type aliases by passing \-\-no\-self\-alias to gob.
 
 .SH DEALING WITH DIFFERENT GOB VERSIONS
 .PP
@@ -820,18 +958,18 @@ In your generated C file, you can use the defines GOB_VERSION_MAJOR
 GOB_VERSION_MINOR and GOB_VERSION_PATCHLEVEL if you wish to for example
 use a feature that is only available in some newer gob version.  Note however
 that you can only use these defines in the C code portions of your .gob file,
-and #ifdef's cannot span multiple functions.  Check the BUGS section
+and #ifdef\'s cannot span multiple functions.  Check the BUGS section
 for more on using the C preprocessor and gob.
 .PP
 .B "Minimum version requires:"
 .PP
 You can also make your .gob file require at least certain version of gob.  You
-do this by putting 'requires x.y.z' (where x.y.z is the version number) outside
-of any C block, comment or class, usually you should make this the first line
-in the file or close to the top.  If gob finds this and the version of gob used
-to compile the code is lower then that listed in the require, gob will generate
-an error and exit.  For example to require that gob2 version 2.0.0 or higher
-be used to compile a file, put this at the top of that file:
+do this by putting \'requires x.y.z\' (where x.y.z is the version number)
+outside of any C block, comment or class, usually you should make this the
+first line in the file or close to the top.  If gob finds this and the version
+of gob used to compile the code is lower then that listed in the require, gob
+will generate an error and exit.  For example to require that gob2 version
+2.0.0 or higher be used to compile a file, put this at the top of that file:
 .nf
 
   requires 2.0.0
@@ -843,14 +981,14 @@ be used to compile a file, put this at the top of that file:
 You can create new GObject ENUM, FLAGS and GError types for use in your
 classes easily.  Glib includes some utilities for handling these, however
 it may be cleaner to use the below specified way in your classes.  It also
-then doesn't require any Makefile setup.  Make sure this is defined in the same
-section as the class, that is not in any of the '%?{' '%}' sections.
-.PP
-You use the keywords 'enum' 'flags' and 'error' as you would use the 'class'
-keyword.  Then you give a prefix for the values in the enumeration.  Then
-you define a list of values just like in C.  For 'enum' types you can also
-specify the values assigned to each string.  Then you specify the type
-in the standard gob style of specifying types.  Here are a few examples
+then doesn\'t require any Makefile setup.  Make sure this is defined in the
+same section as the class, that is not in any of the \'%?{\' \'%}\' sections.
+.PP
+You use the keywords \'enum\' \'flags\' and \'error\' as you would use the
+\'class\' keyword.  Then you give a prefix for the values in the enumeration.
+Then you define a list of values just like in C.  For \'enum\' types you can
+also specify the values assigned to each string.  Then you specify the type in
+the standard gob style of specifying types.  Here are a few examples
 of all of these:
 .nf
 
@@ -888,10 +1026,10 @@ C code:
 .SH C++ MODE
 .PP
 There is a C++ mode so that gob creates C++ compiler friendly files.  You need
-to use the --for-cpp argument to gob.  This will make the generated file have
+to use the \-\-for\-cpp argument to gob.  This will make the generated file have
 a .cc instead of a .c extension, and several things will be adjusted to
 make it all work for a C++ compiler.  One thing that will be missing is an
-alias to the new method, as that clashes with C++, so instead you'll have to
+alias to the new method, as that clashes with C++, so instead you\'ll have to
 use the full name of the method inside your code.  Also note that gob does
 not use any C++ features, this option will just make the generated code
 compile with a C++ compiler.
@@ -917,15 +1055,30 @@ get_type, with no arguments.  Example:
 .SH INTERFACES
 .PP
 Currently gob will only allow you to implement interfaces (that is, define new
-classes which implement an interface) and doesn't yet have support for making
+classes which implement an interface) and doesn\'t yet have support for making
 new interfaces, but this will be coming at some point in the future.
 .PP
-To define a class that implements an interface add a class flag 'interface'
+To define a class that implements an interface add a class flag \'interface\'
 with the type name of the interface as an argument.  Then to implement
-a specific method of the interface, just add 'interface <typename>'
+a specific method of the interface, just add \'interface <typename>\'
 before the method definition.  The method can, and probably should be,
 private.
 .PP
+Interface methods behave very similarly to virtual/override methods.
+As with override methods, you can use PARENT_HANDLER in the definition of an
+interface method to call the implementation of the same interface method in
+a parent class.
+.PP
+The NAME_parent_iface variable may be used to access the complete interface
+structure from a parent class, where NAME is the implemented interface (with
+colons replaced by underscores).
+This enables access to the full parent implementation of an interface.
+For example, if a class implements the Gtk:Tree:Model interface then the
+implementation of the same interface in the parent class is available via
+the Gtk_Tree_Model_parent_iface pointer.
+If an interface is not implemented in the parent class, then the corresponding
+parent_iface value will be a null pointer.
+.PP
 The following example implements a new object, that implements the
 Gtk:Tree:Model interface and implements the get_flags method of that
 interface.  Do note that except for standard (GTK+ and glib) specific
@@ -994,32 +1147,92 @@ with a method fooBar that takes a single string:
   }
 
 .fi
-Note that the implementation method can be private, in fact that's probably
-a good idea to do.  It won't work to make this a signal, it can however
+Note that the implementation method can be private, in fact that\'s probably
+a good idea to do.  It won\'t work to make this a signal, it can however
 be a virtual.  Note that the method prototype must match the one from the
 interface header file, or you will get a bad assignment warning.  You should
-check the header file generated by orbit-idl and see the epv structure
-for the correct prototypes if you can't figure them out from the idl itself.
+check the header file generated by orbit\-idl and see the epv structure
+for the correct prototypes if you can\'t figure them out from the idl itself.
 Also note that the first argument is not "self", but the servant and you must
 use bonobo_object_from_servant function to get the actual object pointer.
 
+.SH DIRECT LIBGLADE SUPPORT
+.PP
+Gob can simplify writing a libglade class.  Just create a new object that
+derives from a GtkContainer widget.  Then use a "GladeXML" class flag
+with the glade file name, root widget and optional domain  as arguments
+between double quotes.  For example:
+.nf
+
+class My:Glade from Gtk:Window (GladeXML "gob\-libglade.glade" "root")
+{
+  ....
+}
+
+.fi
+Note however that then "gob\-libglade.glade" would have to be in the current
+directory.  You could specify a path, but that may not work for all
+installations.  You can replace the glade filename with a token to be used
+in the generated .c file and you can then have a macro with the filename,
+as follows:
+.nf
+
+class My:Glade from Gtk:Window (GladeXML GLADE_FILE "root")
+{
+  ....
+}
+
+.fi
+And somewhere in your header files you would have
+.nf
+
+#define GLADE_FILE "/path/to/file.glade"
+
+.fi
+
+You can declare widgets as data members by adding a 'GladeXML' to
+the definition.
+.nf
+
+private Gtk:Button * button1 GladeXML;
+
+.fi
+This will automatically set the "button1" from the GladeXML file.
+
+All signals created with glade are automatically connected if you defined
+those class methods in your class.  For example suppose in glade that
+we set the "connect" signal on button1 to go to on_button1_clicked, then
+in our gob file we can just write:
+.nf
+
+public void
+on_button1_clicked(self, GtkButton * button)
+{
+}
+
+.fi
+
+See the examples directory for a full example.  Note that this feature
+requires version at least 2.0.12.
+
+
 .SH IDENTIFIER CONFLICTS
 .PP
 Gob will need to define some local variables and functions in the generated
 files, so you need to take some precaution not to conflict with these.  The
 general rule of thumb is that all of these start with three underscores.  There
-is one, "parent_class" which doesn't because it's intended for use in your
+is one, "parent_class" which doesn\'t because it\'s intended for use in your
 code.  For virtuals or signals, you cannot use the identifier __parent__
 which is used for the parent of the object.  You should actually never access
 __parent__ either as it not guaranteed that it will stay named this way.
 Data members cannot be named __parent__ nor _priv.  For methods, you cannot
 use the identifiers "init" or "class_init" unless you mean the constructor
-methods.  You shouldn't generally use 3 underscores even in override method
+methods.  You shouldn\'t generally use 3 underscores even in override method
 argument lists and virtual and signal method names as it might confuse the
 PARENT_HANDLER macro.  In fact avoiding all names with three underscores is
 the best policy when working with gob.
 .PP
-There are a couple of defines which you shouldn't be redefining in the code
+There are a couple of defines which you shouldn\'t be redefining in the code
 or other headers.  These are SELF, IS_SELF, SELF_CLASS, SELF_TYPE, ARG, VAR,
 PARENT_HANDLER, GET_NEW, GOB_VERSION_MAJOR, GOB_VERSION_MINOR and
 GOB_VERSION_PATCHLEVEL.
@@ -1028,9 +1241,9 @@ As for types, there are Self and SelfClass types which are only defined in your
 source files.  Their generation (just like the generation of the SELF macros)
 can be turned off, see command line options.
 
-.SH USING GTK-DOC STYLE INLINE DOCUMENTATION
+.SH USING GTK\-DOC STYLE INLINE DOCUMENTATION
 .PP
-If you want to use gtk-doc style inline documentation for your objects, you
+If you want to use gtk\-doc style inline documentation for your objects, you
 can do one of two things.  First, you could include the inline documentation
 comments in your %{ %} section which will then be put verbatim into the
 output source file.  This is the way you should use for functions you define
@@ -1067,11 +1280,11 @@ that signal.
 .SH DEALING WITH CIRCULAR HEADERS
 .PP
 Sometimes you may need to use an object of type MyObjectA in the MyObjectB
-class and vice versa.  Obviously you can't include headers for both.  So you
+class and vice versa.  Obviously you can\'t include headers for both.  So you
 need to just declare the typedef in the header of A for B, and the other way
 around as well.  The headers generated include a protecting
 define before it declares the typedef.  This define is the
-__TYPEDEF_<upper case object name>__.  So inside my-object-a.h there will be
+__TYPEDEF_<upper case object name>__.  So inside my\-object\-a.h there will be
 this:
 .nf
 
@@ -1081,12 +1294,12 @@ this:
   #endif
 
 .fi
-Now instead of including my-object-a.h in the header section of
-my-object-b.gob, just copy the above code there and you're set for using
+Now instead of including my\-object\-a.h in the header section of
+my\-object\-b.gob, just copy the above code there and you\'re set for using
 MyObjectA as a type in the method parameters and public types.
 .PP
 Another way to get out of this problem is if you can use those types only
-in the private members, in which case they won't be in the generated public
+in the private members, in which case they won\'t be in the generated public
 header.
 
 .SH BUILDING WITH MAKE
@@ -1094,10 +1307,10 @@ header.
 If you are using normal makefiles, what you need to do is to add a generic
 rule for .gob files.  So you would include the following in the Makefile
 and then just use the .c and .h files as usual (make sure the space
-before the 'gob2' is a tab, not spaces):
+before the \'gob2\' is a tab, not spaces):
 .nf
 
-  %.c %.h %-private.h: %.gob
+  %.c %.h %\-private.h: %.gob
           gob2 $<
 
 .fi
@@ -1109,14 +1322,14 @@ check for GOB2 in your configure.in file.  You can use the supplied m4 macro
 which will also check the version of gob.  Basically you include this:
 .nf
 
-  GOB2_CHECK(2.0.0)
+  GOB2_CHECK([2.0.0])
 
 .fi
 This will replace @GOB2@ in your makefiles with the full path of gob2.  Thus
 when adding the generic rule to your Makefile.am file, it should look like:
 .nf
 
-  %.c %.h %-private.h: %.gob
+  %.c %.h %\-private.h: %.gob
           @GOB2@ $<
 
 .fi
@@ -1126,6 +1339,25 @@ include the generated .c and .h files into BUILT_SOURCES variable.  You
 have to include both the .gob and the .c and .h files in the SOURCES for your
 program.
 
+.SH PREVENTING SPURIOUS BUILDS
+.PP
+When nothing has changed you might not really want to rebuild everything and
+gob provides options \-\-no\-touch (since 2.0.13) and \-\-no\-touch\-headers to avoid
+this.  When working with build systems such as automake you have to be more
+careful as just using those options can cause automake to get confused and you
+will need to use something like the following:
+.nf
+
+  foo_SOURCES = foo.gob foo.gob.stamp foo.c foo.h foo\-private.h
+  BUILT_SOURCES = foo.gob.stamp
+  MAINTAINERCLEANFILES = foo.gob.stamp
+
+  %.gob.stamp: %.gob
+          @GOB2@ \-\-no\-touch $<
+          @touch $@
+
+.fi 
+
 .SH DEBUGGING
 .PP
 GOB does several things to make debugging the code easier.  First it adds
@@ -1133,7 +1365,7 @@ preprocessor commands into the output c file that point to the correct places
 in your .gob input file.  However sometimes there might be some bigger
 confusion and this is just not helpful.  In this case you will probably want
 to have gcc point you directly at the generated files.  For this use
-the --no-lines command line option.  You should also note that these commands
+the \-\-no\-lines command line option.  You should also note that these commands
 are not generated for the public header file at all.  If there is an error which
 points you to the public header file, make sure you fix this error in the .gob
 file, otherwise your changes will not have any effect after gob recompiles the
@@ -1146,24 +1378,24 @@ with a pretty name of the method.
 .SH M4 SUPPORT
 .PP
 It is possible to have your .gob file also preprocessed by m4.  This is useful
-if you have a lot of files and you'd like to have some preprocessor put in
-some common features.  All you have to do is add --m4 to the command line
+if you have a lot of files and you\'d like to have some preprocessor put in
+some common features.  All you have to do is add \-\-m4 to the command line
 of gob2 and gob2 will first run your file through m4.  You can print the
-directory that is searched for m4 files by running "gob2 --m4-dir"
+directory that is searched for m4 files by running "gob2 \-\-m4\-dir"
 .PP
-All the arguments after --m4 will be passed to m4 itself, so it has to be the
+All the arguments after \-\-m4 will be passed to m4 itself, so it has to be the
 last gob2 argument on the command line.  This way you can specify arbitrary
 options to pass to m4.
 
 .SH BUGS
 .PP
-The lexer does not actually parse the C code, so I'm sure that some corner
+The lexer does not actually parse the C code, so I\'m sure that some corner
 cases or maybe even some not so corner cases of C syntax might confuse gob
-completely.  If you find any, send me the source that makes it go gaga and I'll
-try to make the lexer try to handle it properly, but no promises.
+completely.  If you find any, send me the source that makes it go gaga and
+I\'ll try to make the lexer try to handle it properly, but no promises.
 .PP
 Another thing is that gob ignores preprocessor macros.  Since gob counts
-braces, the following code won't work:
+braces, the following code won\'t work:
 .nf
 
   #ifdef SOME_DEFINE
@@ -1175,7 +1407,7 @@ braces, the following code won't work:
   }
 
 .fi
-To make this work, you'd have to do this:
+To make this work, you\'d have to do this:
 .nf
 
   #ifdef SOME_DEFINE
@@ -1190,17 +1422,17 @@ To make this work, you'd have to do this:
 .fi
 There is no real good way we can handle this without parsing C code, so we
 probably never will.  In the future, I might add #if 0 as a comment but
-that's about as far as I can really take it and even that is problematic.
-Basically, if you use gob, just don't use the C preprocessor too extensively.
+that\'s about as far as I can really take it and even that is problematic.
+Basically, if you use gob, just don\'t use the C preprocessor too extensively.
 And if you use it make sure that you do not cross the boundaries of the C
 code segments.
 .PP
 Comments will not get through to the generated files unless inside C code.
-This is not the case for gtk-doc style comments which are supported.
+This is not the case for gtk\-doc style comments which are supported.
 .PP
 The short name aliases are actually implemented as pointers to functions.  Thus
 if you want to get the pointer of a function using the short name alias you
-can't use the '&'.  Thus:
+can\'t use the \'&\'.  Thus:
 .nf
 
   void (*foo)(Self *);
@@ -1220,3 +1452,5 @@ can't use the '&'.  Thus:
 .SH AUTHOR
 .PP
 George Lebl <jirka@5z.com>
+.PP
+GOB2 Homepage: http://www.jirka.org/gob.html